Amalie på vei mot toppen

Denne artikkelen ble skrevet til Bergensbaneløpet 2020 og deler av artikkelen kan derfor være utdatert.

Rett før fjorårets sprøeste eventyr ble avlyst, gjorde OL-håpet seg klar for oppkjøringen til lekene i Tokyo. Bli med tilbake i tid før samfunnet ble satt på pause.

Tekst: Sara Sophie Wiberg

Hei Amalie! Hvor i verden befinner du deg nå?

Hallais! Akkurat nå er jeg på treningsleir på Tenerife! Vi pleier alltid å legge leirene våre her, da det som regel er sol året rundt.

Hvordan er livet for tiden?

Akkurat nå vil jeg si at livet smiler. Jeg ser stadig fremgang i både treningen og i konkurranse. Det er utrolig deilig å få gode svar, ettersom man legger inn mye trening.

Dine prestasjoner har vært veldig bra i det siste. Du brøt grensen på 55 sekunder på 400 meter hekk under VM i Doha i starten av oktober 2019. Nå nylig forbedret du din norske rekord på 400 meter innendørs. Hva er grunnen til at det går så bra? 

Jeg har heldigvis klart å holde meg skadefri. Dette har ført til mye bra trening og veldig lite avbrekk. Jeg tror at kontinuitet i treningen er det som har vært nøkkelen dette siste året. I tillegg har vi lagt på litt mer mengde på den aerobe biten, som ser ut til å ha hatt en stor påvirkning på oppløpet.

Sommer-OL i Tokyo 2020 nærmer seg. Hvilke mål har du satt deg under mesterskapet?

Jeg prøver egentlig å unngå å forskuttere for mye, men har jo lyst til å ta enda et steg og forbedre meg. Jeg sier som Leif (treneren min), at jeg ikke må være redd for å tape, men heller være redd for å ikke utvikle meg.

Hvordan ser en vanlig treningsuke ut for deg?

Treningen varierer veldig om det er i sesong, eller i oppkjøringen. Men legger ved en typisk treningsuke i vinter-oppkjøringen. Vi har lange dager, men dagen er delt inn i mange små økter, med mye pauser.

Mandag og onsdag: Oppvarming, trappespenst, styrke, frekvensdrill, hekkedrill, hekkeløp på gresset, sprintøkt eller sledeløp.
Tirsdag og torsdag: Oppvarming, mølleøkt, styrke, spenst
Fredag: Oppvarming, styrke/drill, spenst, 150m-intervaller
Lørdag: Oppvarming, Mølleøkt
Søndag: Fri

Fakta

Navn: Amalie Iuel

Alder: 26 år (født 17. april 1994)

Klubb: Tjalve

Personlige rekorder:
400 meter hekk: 54,72 sekunder (norsk rekord)

400 m innendørs: 52,25 (norsk rekord)
800 m: 2.06,34

Er en del av team Warholm: Trenes av suksesstrener Leif Olav Alnes. Andre lagkamerater er Karsten Warholm, Elisabeth Slettum og Solveig Hernandez Vråle.

Familie: Har dansk mor, dansknorsk far og har fire søsken. Storesøster har tidligere løpt Bergensbaneløpet og var BBL BI-ambassadør.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hva gjør du for å komme i «sonen» før en konkurranse?

Hvis det er et kveldsløp, så liker jeg å ta en ganske lang nap midt på dagen, for å sørge for at jeg er skikkelig uthvilt til start. Ellers så ligger jeg med bena høyt, mens jeg hører på musikk eller podcast. 

Du har trent og gått på college i Los Angeles i fire år (2013-2017). I et tidligere intervjuet kalte du treningen i USA for “syretrening”. Det ga raskt fremgang og økning i prestasjon, men var ikke så positivt over tid. Hva vil du si er den største forskjellen mellom treningsfilosofien i USA og i “Team Warholm”? 

Jeg tror den største forskjellen mellom treningen her og på college i USA er at vi legger inn mye mer mengde på treningene. Når du kombinerer skole med idrett kan det være vanskelig å få satt av mange nok timer til trening, som betyr at man ofte må komprimere øktene. I den nåværende treningsgruppen har vi mye mer tid, som gir oss muligheten til å få gjort mange flere komponenter, som man ellers ikke ville hatt muligheten til på college.

Hva er det mest verdifulle du har tatt med deg hjem fra de fire årene i USA?

Det må nok være det å tørre å tenke stort. Treneren min «der borte» hadde et stort fokus på at jeg skulle tenke stort, og tro på meg selv.

Jeg har fått med meg historien hvor du jakter en tyv i vill fart ned terminalen på en av verdens største flyplasser, mens du har to trente sikkerhetsvakter hakk i hæl, som er ute etter deg. Hva gikk gjennom hodet ditt når du jaktet tyven som hadde PCen din og hvor mange km/t tror du hadde nedover terminalen?  

For å være helt ærlig, så glemte jeg helt at jeg sto midt i et avhør og at jeg hadde de sikkerhetsvaktene bak meg. Jeg tenkte vel egentlig bare at han fyren hadde valgt feil jente å stjele fra. Jeg tror ikke at hadde forventet at jeg skulle komme i den farten etter han, men jeg var fast bestemt på at han ikke skulle slippe unna. Hvis jeg skulle tippe på antall km/t jeg løp nedover terminalen må det nok ha vært nærmere 30km/t. Adrenalinet som strømmet igjennom kroppen min der må ha gitt meg et ekstra gir.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I flere intervjuer poengterer du at dere har det veldig gøy på trening. Har du noen tips til hvordan dere klarer det?

Jeg tror det handler om å finne seg den rette treningsgruppen. Vi har dårlig humor hele gjengen, så det skal faktisk ikke så mye til for at vi har det gøy. Jeg tror at hvis man har det gøy på trening, så blir man mer motivert, som fører til at man presterer bedre. 

Alle løperne under Bergensbaneløpet lager hver sin musikkliste som de får spilt under etappen sin. Hva slags musikk liker du å trene til? 

Jeg liker en god mix av alt egentlig. Men jeg må si at jeg er veldig stor fan av gamle klassikere. Så det blir for det meste throwbacks det går i på trening.

Når vi trener frem mot Bergensbaneløpet bruker mange å logge øktene sine og legge dem ut på treningsappen Strava. Hvilke teknologiske hjelpemidler bruker du i treningshverdagen?

Av teknologiske hjelpemidler bruker vi ofte fotoceller til å måle tiden på kortere sprintøkter som 30m flyinger osv. Vi bruker også laktatmålinger for å måle hvor mye melkesyre kroppen produserer. Ellers bruker vi også pulsklokker på mølleøktene, og noterer ned pulsfallet mellom intervallene. 

Har du noen tips til hva man burde spise før og etter trening? 

Før trening pleier jeg å spise en god og stor frokost som inneholder mye energi. For eksempel: Rundstykker med noe digg pålegg, yoghurt, juice, og selvfølgelig, kaffe. Siden vi har lange dager på trening så passer på å pakke med meg en god matpakke. Da kan jeg fylle på underveis i treningen. Etter trening er det viktig å fylle på med proteiner ganske kjapt. Her liker jeg å ha med en YT sjokolademelk som jeg kan drikker rett etter trening, og som går raskt ned. Så passer jeg også på å lage middag med en gang jeg kommer hjem, slik at det ikke går for lang tid mellom måltidene.

Noen raske

Forbilde:
Carolina Klüft

Favorittfilm/- serie:
Inception/Suits

Favorittsang for øyeblikket:
Catch and release (deepend remix)

Favorittbakverk:
Kanelboller med en kremost glasur <3

Favorittgodteri:
Sjokolade

Guilty pleasure: 
Bestille nok sushi til å fôre en hel familie … men spise alt selv

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Har du en drømmejobb når du en gang må legge skoene på hylla? 

Jeg tror det kunne ha vært gøy å jobbe videre med idretten. Jeg liker å hjelpe andre folk med å utvikle seg videre. Jeg jobber litt som vikar på Wang en gang i uken, og synes det er veldig gøy å bruke den kunnskapen jeg har om idretten til å gjøre andre bedre,

Du kan være hvilken som helst person for en dag. Hvem ville du ha vært?

Hadde jo vært litt gøy å sitte inne i hodet på Donald Trump, bare for å se hvordan han tenker.

Under Bergensbaneløpet er det stort fokus på raske briller. Er dette noe som dere bryr dere om i “Team Warholm”?

Man blir jo mye raskere av det! Men jeg prøver egentlig å ikke gjøre meg avhengig av å løpe med briller. Føler at jeg mister litt av tilstedeværelsen når jeg løper med dem, så jeg har aldri turt å bruke det i et løp.

Storesøsteren din, Sophie, har tidligere løpt og vært ambassadør for Bergensbaneløpet. Hva skal til for at du starter på BI og løper Bergensbaneløpet?

Sophie har snakket mye om hvor gøy det er å delta i Bergensbaneløpet, og det høres jo veldig morsomt ut! Men jeg tror de etappene blir litt for lange for meg…

Forrige

Prosjekt toppidrett

BI-legendene som aldri fikk sin fortjente hyllest

Neste